van de warmte naar de kou - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Amanda & Jeroen A van der Wal - J Huisman - WaarBenJij.nu van de warmte naar de kou - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Amanda & Jeroen A van der Wal - J Huisman - WaarBenJij.nu

van de warmte naar de kou

Door: Amanda & Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Amanda & Jeroen

19 Februari 2010 | Nieuw Zeeland, Auckland

inderdaad weer tijd voor een nieuw berichtje van onze kant ;)

Wij zijn ondertussen aangekomen in Wanaka. En sinds het vorige bericht hebben we al veel gezien en zijn we vele kilometers rijker!

Even een kleine up-date:
Kilometer > 5000
Tent 1
Tent stokken 2e set
Luchtbed 3e (al 2 lek)
Slaapzak jeroen stuk (maar nog wel bruikbaar).

Als eerste even over de service in NZ. Die is hier geweldig (tot nu toe dan). De tent stokken hadden het begeven na een paar keer flinke wind te hebben gehad. Opweg naar de winkel en ja nieuwe stokken!! En ze doen het nog ook ;).
Luchtbed lek...naar de winkel en omruilen maar (en wij maar hopen dat we gewoon een kleine korting zouden krijgen). Dus hoe zijn de nieuw zeelanders erg vriendelijk ;)

wat hebben we allemaal gezien:
Abel tasman was een van onze eerste bezoekjes hier. En dit was geweldig! Prachtig weer met super mooie goud gele stranden...wauw. Daar lekker rond gedobberd in een kayak, de appel rock gezien. En sinds die tocht gaan wij door het leven als; soft en sweet haha. We hadden een japanse gids Hiro. En het blijkt dat alle namen een betekenis hebben en dus ook de onze. Jeroen is nu soft en Amanda is nu sweet. Dus als jullie straks nog een leuk cadeautje willen geven als we gaan samen wonen ;) een naam bordje met soft & sweet :P.
Na deze tocht met de kayak zijn we met de watertaxi langs heel Abel Tasman gevraren...jee wat een golven en wat knalt dat kleine bootje dan op de golven heen en weer...zo erg dat sommigen van ons wat raar in de buik werden en er wel graag weer van af wilden ;).
Onder weg zeehonden gezien. Driftig opzoek naar dolfijnen maar helaas niet voor ons weg gelegd deze dag. Maar wel een kleine pinguin!!!!! En jaja zelfs onder water zagen we een rog zwemmen :O hopelijk steekt deze niet want we zwemmen hier gewoon in de zee.
Op de terug weg even van de boot afgestapt om een kleine wandeling te maken (hij duurde wel weer 1,5 uur en was 7km maar dat is hier in NZ-begrippen klein).

Volgende dag weer vroeg de boel weer ingepalt (om 6uur ging de wekker :() en hup door naar Golden bay. Helemaal doorgereden naar het noordelijkste puntje bijna en daar wederom op een super mooi strand rond gelopen. En ineens lag daar voor onze neus een Zeehond met een klein puppie. Die kleine was " actief" maar moeders lag heerlijk te luieren. Wij vol trots foto's genomen horen we ineens dat we even de rots op moesten klimmen, daar lagen nog veel meer pups! En inderdaad daar lagen zo 19 kleine zeehondjes voor onze neus! Deze kleintjes waren zeker actief en sprongen in het water heen en weer, prachtig gewoon. Deze zeehondjes lagen nog geen 3 meter bij ons vandaan. Ze waren nieuwsgierige mensen wel gewend want ze trokken zich niets van ons aan.
's avonds de stoute schoenen aangetrokken en besloten de tocht te wagen opweg naar westport! We wisten dat we halverwege ergens zouden overnachten maar waar...dat zouden we nog wel zien. De bestemming werd murchison. We hadden nog een halve tank, maar goed op de heen weg zagen we ook de ene na de andere pomp. En ja je raad het al...we gingen nu via een andere route en hier was geen tankstation :( balen!! Maar volgens Amanda haar berekening die zij zo uit de losse pols heeft toegepast zou het precies moeten kunnen (toen bleek dat er halverwege wel een pomp was maar deze alleen met een creditcard kon worden bedient :(). We moesten nog 30km en Amanda had net geroepen " ohhhhhhh we hebben nog maar 2 liter nodig om op onze bestemming te komen" en ja hoor... nog geen 5min ging het lampje branden. Met klamme handjes en zwetende oksels en uiterste stilte bereikten we de camping alrijdend!! Wat hebben we toch lieve beschermengeltjes :P hihi.

Door naar de pancakerocks. Prachtig om deze te bewonderen...Jeroen miste alleen de poedersuiker en de stroop...helaas hadden we deze ook niet in de auto staan.
En weer door naar greymount. Een camping aan de kust. Die NZ zijn erg fanatiek, want wij kwamen natuurlijk weer binnen in een evenement: coast to coast track! In 1 dag van de west naar de oost kust al fietsend, rennend en met de kayak.
's avond nog een romantische strand wandeling gemaakt, waarop we een stel vissers tegen kwamen. Deze waren aan het vissen op kleine haaitjes. Wel mat moderne apperatuur natuurlijk. Ze hadden een of ander raket met een propellor er achter welke al eerder de zee was ingevlogen (ruim 15km vooruit). Dit ding (welke vrij prijzig is) moest er natuurlijk ook weer uit. Waren waren met grote ogen naar de haaitjes aan het kijken dat we in eerste instantie niet eens door hadden dat er iets niet goed bleek te gaan. Er bleek een klein defect te zijn onstaan en de mannen waren al bang dat hun kostbare speeltje verloren zou gaan. Maar dankzij de mankracht van enkele nieuwsgierige touristen (wij en een canadees) die konden helpen om de zware moter vast te houden, kwam het raket boven water! Hij hoorde te blijven drijven maar er was water ingelopen en hij was gezonken en had zichzelf in een zandbank ingegraven...wat een avontuur voor een simpele wandeling.

Na al jullie verhalen over de sneeuw, ijs en de kouw.... begonnen we Nederland wel heel erg te missen. Maar goed op deze afstand kun je niet gemakkelijk even een kijkje komen nemen.
Dus als milde tussenweg zijn we maar naar de Glacier -> Franz Josef gegaan. Tja dan sta je daar in het hokje en moet je kiezen welke trip je neemt. Ga je met een heli omhoog (welke een aardige duit kost) of ga je maar weer wandelen! En ja wij zijn weer gaan wandelen. Neem je dan een halve (2uur op het ijs) of een hele dag (6uur op het ijs). Wij kozen de hele dag! Prachtig ijs gezien en ja hier was het wel een beetje warmer dan in NL maar goed de kouw hebben we niet gemist!!
De tocht was met een gids en met speciale dingetjes voor onder je schoenen. Die gids had je wel nodig want voor je neus hakte hij nog even enkele trapjes uit zodat je ook daadwerkelijk over het ijs kon wandelen! Zie foto's!

Nou dit verhaaltje is wel weer lang genoeg voor vandaag...nu kunnen jullie weer even vooruit en vol goede moed wachten op het volgende bericht ;)

ps we hebben met valentijnsdag ook erg aan jullie gedacht. En dan met name ook aan alle carnavalgangers!!
Wij zijn ook erg benieuwd naar jullie verhalen...hoe was het dit jaar? Ons ook erg gemist :P
We wachten met smart op jullie foto's laat maar weten wanneer ze op Hyves te bewonderen zijn :D

• 19 Februari 2010 - 09:05

Agnes:

zo avonturiers.Dit was een heel verslag. Waaruit blijkt, dat jullie je ondanks enkele gevallen van pech nog steeds goed vermaken. De foto's op de glacier Franz Josef doen toch wel koud aan. En Jeroen in dat holletje. Eng hoor. Kon hij er weer makkelijk uit komen?

• 19 Februari 2010 - 11:13

Oom Johan:

Prachtig verslag en ongeloofelijke mooie fotos.Toen ik de naam Abel Tasman las moest ik gelijk aan een Rodha voetbal vriend denken.
    Ik ben nog steeds verzot op dat eiland.Voor al dat moois en voor al de achtergrond van de ondekkingsreiziger.Ik zie jullie al zo voor mijn ogen dobberen naar de kust van Abel Tasman
    Alhoewel jullie 2 er een stuk beter uitzagen zo te zien.Geniet nog, en stuur gauw wat nieuws.
    Groetjes. oom Johan en natuurlijk ook van tante Mia.

• 19 Februari 2010 - 13:20

Indira:

ff snel jullie verslag lezn maar er staat zoveel.. .haha.. eerst maar even slapen... want ja amanda mijn teller staat op 4 nog lang niet bij jou maar elke telt he.. haha

• 20 Februari 2010 - 09:49

Thea:

hoi jongelui! nou lui zijn jullie zeker niet. wat een reis zeg en.Prachtige foto"s.wat is het daar mooi!!!!Maar blijf voorzichtig he met die gevaarlijke dingen die jullie daar uithalen.Maar blijf er ook van genieten want dit doe je(denk ik) maar een keer in je leven. groetjes uit het besneeuwde Herenveen

• 21 Februari 2010 - 10:43

Dorien:

hoi schatjes

fijn dat jullie het zo goed naar jullie zin hebben.
    mooie fotos weer gemaakt,hoeveel onderhand al?

erik c blijft 90 dagen langer in hechtenis zitten.

ik heb een echte k.t week achter de rug.
    mirande mijn collega is overleden.
    ze was nog maar 36,en laat haar vriend en 2 kleine kindjes achter.
    afgelopen donderdag 2 condoleances gehad,van haar en van mijn collega haar vader.

vrijdag was de sterfdag van mijn vader,ook al is het alweer 22 jaar geleden,het blijft altijd bij je.

mijn oom is overleden,dus vandaag heb ik van hem condoleren.

en dan nog eens gezeur op mn werk.

buiten dat gaat het goed met ons.

de 10 minuten gespreken zijn er weer geweest.
    rachel is stilletjes in de klas,en is niet echt spontaan.
    jammer is dat want ze is heel anders thuis.
    de cito toetst was goed
    rekenen iets minder dan taal.
    mischien komt dat ook wel door haar spiegelschrift.
    mischien ziet ze het ook wel zo.
    zal wel weer goed komen.

tycho zijn cito toets was ook goed.
    hij is soms wat onrustig.
    je kunt al zien als hij binnenkomt in wat voor een humeur hij is.
    hopen dat hij zich goed kan uiten in wat hij voelt.
    en dat hij zich niet eenzaam gaat voelen.

altijd maar zorgen,hoort bij het leven he.

johnny heeft het afdakje bij ons achter weggehaalt
    we hebben nu meer licht in de woonkamer.
    ik hoop dat we in de zomer kunnen gaan verbouwen.
    het liefst al eerder,maar voordat alles rond is.
    en dan maar hopen dat het voor ons 12
    en een half jarig huwelijk af is

maar nu nog eens wat,zijn jullie er al
    uit wat jullie na de mooie lange reis gaan doen?
    jeroen kun je haar overhalen om in raalte te gaan wonen?
    amanda raalte is een mooi dorp hoor,alles bij de hand,en gemoedelijke mensen om je heen,wat wil je nog meer.

verder heb ik geen nieuws meer.

geniet van de zon,en laat hem eens deze kant opkomen,ik ben de winter nu wel dik zat moet ik zeggen.

dikke kus van hier
    groetjes uit het winterachtige raalte

• 22 Februari 2010 - 13:20

Jorien:

Ik ben harstikke jaloers!!

• 23 Februari 2010 - 12:43

Agnes:

Het in de sneeuw spelen is hier nu ook afgelopen. Gisteren 22 februari heeft bijna de hele dag geregend en het was boven nul. Van morgen leek het wel lente(achter de ramen), de zon scheen en de vogeltjes floten.Die vogeltjes waren er toch wel steeds, want ze waren verzot op de pindakaas.Volgens Piet Paulusmazijn we nog niet echt van de kou af en had hij het voor vandaag nog over sneeuw. Alsof we dat nog niet gehad hadden! We hebben dit keer een heel lange WITTE KERST gehad. En die hebben Jullie voornameLijk gemist.
    Gelukkig hebben jullie ook mooi weer,want dan ziet alles er veel mooier uit en levert het ook mooiere foto's en video-opnames op. En daar zitten wij natuurlijk vol smart op te wachten. En dan natuurlijk vergezeld gaand van de bijbehorende verhalen.
    Hier gaat alles zijn gangetje. Wij beleven niet veel bijzonders en al helemaal niet vergeleken met jullie "avonturen".We gunnen het jullie van harte, dat neemt niet weg dat we wel even om een hoekje zouden willen kijken om er ook iets van mee te maken.
    Maar ja, de eerste helft zit er alweer op. De tijd gaat snel he?
    nNog drie weken New Zeeland en dan overe naar Australië, waar het dan volop zomer is of wordt(geloof ik).
    Hebben jullie buiten de noodzakelijke aankopen ook nog dingen voor de heb gekocht of gaat dat niet vanwege gewicht of invoer bij de volgende vluchten? Er was laatst iemand en die zei zoiets van dan kon je dingen wel via de post naar huis sturen.
    En als ik al die reisverslagen zo lees, is de aanschaf van jullie schoeisel geen overbodige luxe geweest, wantjullie wandelen ondanks het vervoer per auto heel wat af. En dat moet op zijn minst goed zijn voor de conditie.
    En ik las dat er "gewoon" in zee werd gezwommen. Misschien is er dan ook nog eens een gelegenheid om te snorkelen of te duiken. Dan kun je misschien wel zo'n onderwatercamera voor eenmalig gebruik kopen. Maar ja, zie maar. Voorlopig maken jullie dingen mee, die wij alleen maar in een boekje of op internet kunnen opzoeken. En in het echt is het natuurlijk mooier en veel leuker. GE#LUKKIG MAAR!!
    Blijf genieten en bij alles voorzichtig.
    GRoetjes, dikke knuffel en kus.Liefs mama

• 23 Februari 2010 - 16:38

Jorien:

He, ik zie net dat jullie nog 50(!!!) dagen kunnen genieten!
    (K)

• 25 Februari 2010 - 11:14

Hilda-Marjan:

Heej Amanda en Jeroen.
    Heb jullie site ook ontdekt!Leuk om jullie verhalen te lezen! wat een geweldige belevenis zeg! Prachtige foto's. Wel dapper om een wandeling van 6 uur te maken! Ik wens jullie nog hele fijne weken en nog heel veel belevenissen als deze! Liefs, Hilda-Marjan

• 27 Februari 2010 - 20:02

Mary En Peter:

Er staan wat foto's van ons op internet.

www.vanderzouwenfotografie.nl/nz

groetjes

• 28 Februari 2010 - 13:49

Tycho:

hai jeroen en amanda

ik heb met zwemmen een blauw plaatje gehaald.
    dit is het laatste plaatje die ik moest halen,en nu moet ik oefenen voor het a diploma.
    ik moet nu oefenen met kleren aan zwemmen,en duiken,en onder een mat doorzwemmen.

als het goed is mag ik volgende maand afzwemen,en dan gaat pappa mee zwemmen.

xxx tycho

• 01 Maart 2010 - 14:51

Irma:

heerlijk hoor al die avonturen! Het leven hier lijkt dan maar saai.
    Hier verloopt het allemaal prima,wat ook erg prettig is :)
    Gelukkig schijnt hier nu af en toe de zon en lijkt de lente er aan te komen. Nog 44 dagen te gaan staat hiernaast, dus ben ik erg benieuwd wat er nog volgt.
    De echocursus samen met
    Anette schiet al lekker op en roept veel reacties op van Oh, ja, zo was dat....

tot horens, Irma

• 02 Maart 2010 - 21:38

Rick:

mooi dat je een geweldige tijd hebben daar. probeer elke dag even te kijken of ik nog een nieuw verslag zie. maar de fotos zien er echt geweldig uit. nog veel plezier de komende anderhalf maand. geniet er van

gr

rick

• 03 Maart 2010 - 12:27

Hantzen:

Hallo,

Wouw goudgele stranden, die zeehondenpups, prachtig allemaal.

Jullie zijn goed sportief bezig, jullie zijn ook al mooi gekleurd zo op de foto's te zien. Nu, hier schijnt de zon nu ook, lijkt stiekem een beetje voorjaar te worden. Jullie zitten ook alweer bijna op tweederde van jullie reis, toch?
    Groet Hannie

• 03 Maart 2010 - 20:31

Marijke:

Hallo jeroen en amanda

Hier een berichtje uit raalte het weer wordt aangenamer in de zon en uit de wind.Wij hebben jullie foto gekregen wat een plaatje mooi om naar te kijken.de reis in NZ zit er bijna op nog een week,geniet nog van het mooie natuur zolang het nog kan.Zet nog eens een paar foto s op de site wij kijken er naar uit.
    knuffel mam